جزئیات خبر
تاثیرات بلایای طبیعی در فرایند طراحی معماری
21 شهریور 1396
طوفان هاروی «Harvey» یک طوفان بزرگ با وسعت بارندگی گسترده بود. اما باید به این نکته توجه نمود که طوفان هاروی به خودی خود فجایع را به وجود نیاورد، بلکه این تصمیمات انسانی بودکه با عدم توجه به مکان یابی صحیح و بنا کردن شهر هوستون و تاسیسات شهری اش در مسیر حرکت طوفان و سیلاب این مشکلات را به وجود آورد.

«طراحی علتی در شکل گیری طوفان های ساحلی»
ایلان کلمن، متخصص حوادث طبیعی در این ستون نظرات خود را چنین بیان می کند: «فجایع و خسارات طوفان هاروی در شهر هوستون بیشتر ناشی از برنامه ریزی ضعیف شهری بود، نه تغییر آب و هوایی.»

طوفان هاروی «Harvey» یک طوفان بزرگ با وسعت بارندگی گسترده بود. این طوفان تنها یک فاجعه طبیعی نبود. قسمتی از این فاجعه ناشی از تصمیمات انسانی بود که برای زندگی در ناحیه طوفانی، بدون سنجیدن اندازه شدت آن گرفته شده بود.
از منظر برنامه ریزی و چشم انداز طراحی، افق فکری خیلی بیشتر در سال ها و دهه های قبل وجود داشت، چرا که اولین قاعده این است. «اگر ترجیح می دهید دچار طوفان نشوید و خشک بمانید، در مسیر یک سیلاب قرار نگیرید.»

البته این می تواند دشوار باشد چرا که هر مکان دارای خطراتی است، بنابراین غیر ممکن است از تهدید و آسیب جلوگیری کرد. در عوض، مهم است که خطرات را در هنگام طراحی و ساخت به حداقل برسانیم.

این مسائل با استفاده از زمین و منطقه بندی جهت سکونت در اطراف هوستون «Houston» که در این مدت طولانی با سهل انگاری زیادی همراه بوده، شروع شده است. این شهر به دلیل رشد اقتصاد نفتی، بدون توجه به عواقب آن، گسترش یافته است. بسیاری دیگر به طور عمدی مکان های زیبای ساحلی را جستجو می کردند در نتیجه به این شهر آمده اند.

با این وجود می توان ساختمان های در مسیر سیلاب ها ساخت که همراه با ایجاد فاجعه نباشد. سطوح نفوذ پذیر می تواند برای جاده ها و پارکینگ ها استفاده شود و سپس آب بعد از جاری شدن به داخل زمین رفته و بلافاصله به نقطه پایین زیرزمین برسد.

اگر ترجیح می دهید خشک بمانید، در مسیر سیلاب ساختمان نسازید.



مطرح کردن طرح هایی نظیر طراحی شهری که حمل و نقل عمومی ارزان، قابل اعتماد، دائمی و امن را در یک شهر در نظر بگیرد. سپس، نیاز به پارکینگ های بزرگ و جاده های چند لاین دارد که دارای پوشش گیاهی سبز باشند. برنامه ریزی برای روان آب ها، راهکاری در جهت افزایش فضای سبز است، در این میان خیابان ها و ساختمان ها می توانند در جهت هدایت آب سطحی به ناحیه های کم ارتفاع عمل نمایند. این ها می توانستند مسیره های برای دوچرخه سواری و پیاده روی باشند نه زندگی، پارک ها و حوضچه های آن این قابلیت را دارند که مخازن موقت روان آب ها باشند که در غیر این صورت می توان به عنوان محل قایقرانی و یا مکانی برای گذراندن پیک نیک باشد.

برخی از گونه های درختان جذب آب بالایی دارند، اما نیازمند مراقبت هستند، زیرا در طی خشکسالی ها ممکن است با مکیدن زیاد، آب های زیرزمینی را از بین ببرند. علاوه بر این، معرفی گونه های غیر بومی می تواند به شدت به اکوسیستم محلی آسیب برساند. از طریق جاده های سبز و مکان های ذخیره سازی روان آب ها می توان حداکثر مقدار آب را حفظ کرد. هرگونه دخالت انسانی همیشه دارای محدودیت ها و ضعف های است.

سیل و طوفان هاروی در هوستون، به عنوان یک رویداد منحصر به فرد در یک هزار سال اخیر می باشد. آیا ما باید واقعا برای چنین دورنمایی از اتفاقات طراحی کنیم؟ دولت هلند می گوید که آنها از خط ساحلی خود شان در مقابل طوفان های 10،000 ساله محافظت می کنند. صرف نظر از داده ها و محدودیت های محاسباتی، ما می توانیم تلاش کنیم تا سرمایه گذاری مورد نیاز را انجام دهیم. هنگامی که یکباره این شکل از برنامه ریزی و طراحی های وسیع تصمیم گرفته و تکمیل شده است، می توان ساختارهای مجزای با تفاوت های بیشتری برای زندگی در مکان های سیلابی ایجاد کرد. مانند: ترازهای ساختمان، تنظیم مقررات و برنامه ریزی، باید این مقررات اعلام و بر اجرای آن نظارت کرد زیرا که با واگذاری آن به افراد و اشخاص اغلب نتایج کمی به دست می آید.

ساختمان ها می توانند در بالاتر از سطح زمین قرار بگیرند و پس از آن مهم است دسترسی برای افراد مبتلا به اختلالات تحرکی و یا معلولان و هنوز هم باید ساختمان را مقاوم در برابر آب خوردگی و زنگ زدگی و داشتن مقاومت در برابر ضربات طوفان طراحی کرد. آیا باید زیرزمین ها در مهار سیلاب های اولیه نقش داشته باشند یا باید از این کار اجتناب کرد تا مردم به این مشکلات دچار نشوند؟ مردم تمایل به خرید خانه ای دارند که بخش همسطح آن با زمین فقط برای گاراژها یا انباری استفاده می شود، به طوری که هنگام جاری شدن سیلاب طبقات را غیرقابل زندگی نمی کند؟ چه چیزی در مورد سیلاب فراتر از طبقه ی هکمف و خانه های ییلاقی است؟

می توان مواد و پوشش ها یی را انتخاب کرد که خشک کردن و تمیز کردن آنها آسان باشد. با این حال، سیلاب ها می توانند با مواد شیمیایی و مسموم آلوده شوند که تمیز کردن آن ها آسان نخواهد بود. برق و لوله کشی ها می توانند برای جلوگیری از خسارت بالا از سطح سواحل بالاتر اجرا شوند. اما محدودیت هایی وجود دارد و سیلاب ها می توانند از سطح آنها فراتر روند. در برخی موارد، تخلیه کردن بهترین گزینه است. سیستم های حمل و نقل را می توان برای آن طراحی کرد، اما تمرین و آماده سازی برای استفاده از آن ها ضرورت دارد، همانطور که در طوفان ریتا در سال 2005 در، مردم در حالی که سعی داشتند از آنجا فرار کنند در خودروهای خود حبس شدند و ده ها نفر جان باختند و بخاطر آب گرفتگی جاده ها، صدها نفر از بین رفتند.

بسیاری از مردم هم توانایی مالی کافی برای تخلیه را ندارند. حمل و نقل عمومی اغلب ناکافی است بطوری که شما باید یک وسیله نقلیه خصوصی داشته باشید، و برای مسکن حق بیمه پرداخت نمائید، اما هر کسی نمی تواند آن را تامین کند.

زندگی با طوفان فقط در مورد طراحی و برنامه ریزی نیست.


زندگی با طوفان فقط در مورد طراحی و برنامه ریزی نیست. در مورد نحوه ارائه خدمات عمومی و ارائه دانش کافی و فرصت برای مطالعه سایرین است، صرف نظر از برعهده گرفتن مسئولیت فاجعه و حادثه، و یا سرزنش و مزمت کردن محیط زیست و یا آب و هوای طوفانی.

«تغییرات آب و هوایی احتمالاً به طوفان هاروی مربوط می شود. تغییرات آب و هوایی نیز در طراحی شهری و ساختارهای اجتماعی که باعث ایجاد فاجعه می شوند، در نظر گرفته نمی شود.» تاثیرات تغییر آب و هوای در طراحی مقررات و برنامه ریزی شهری اجتناب ناپذیراست. تغییرات اقلیمی از سال 1990 تا کنون 40 درصد جمعیت هوستون را افزایش داده است. تغییرات آب و هوایی را یک کارخانه شیمیایی در یک منطقه سیلاب خیز و طوفانی ایجاد نکرده است، بلکه سیاستمدارانی برای تأخیر در تصویب و اجرای قوانین ایمنی لابی کرده اند.

مهم نیست که تغییر آب و هوایی چه میزان در شکل گیری و رخ دادن طوفان یا فاجعه های بزرگتر تاثیرگذاشته است. نه از نظر بارش باران یا وقوع سیل، بلکه از جهت آسیب پذیری های غیر طبیعی و انتخاب هایی که آن ها را ایجاد کرده اند. ما می توانیم به جای سوء استفاده از یک فاجعه طبیعی، تصمیم گیری های فردی و جمعی را برای زندگی در ناحیه طوفانی، بدون ایجاد یک فاجعه ی طوفانی ناشی از فعالیتعای انسانی، ادامه دهیم.
منبع: kargosha.com