جزئیات خبر
ساخت خانه بدون سیستم گرمایشی در آلمان
21 فروردین 1397
یکی از ساکنان این آپارتمان با نشان دادن دماسنج می گوید: دمای بیرون این ساختمان در حال حاضر صفر درجه است در حالی که دمای داخلی بیست و دو درجه است با توجه به اینکه هیچ شوفاژ و یا سیستم گرمایشی برای این ساختمان به کار نرفته است!

ساختمانهای کاملا بی نیاز به سیستم گرمایش در آلمان بیش از پیش مورد طرفداران حفظ محیط زیست قرارگرفته است. در شهر برلین آپارتمانی منحصر به فرد احداث شده است که به ظاهر تفاوتی با دیگر ساختمانها ندارد. اما تفاوت اصلی اش داخل آن است. عایق کاری این آپارتمان طوری طراحی شده که هیچ گونه هدر رفت انرژی ندارد و پنجره های این ساختمان دوستدار محیط زیست از شیشه سه جداره ساخته شده است.

هنگامی که ساکنان این آپارتمان، گاز را برای پخت غذا روشن می کنند، گرمای ناشی از پخت و پز نیز مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم تهیه مطبوع طوری است که گرمای بالای اتاق را جمع آوری می کند و از طریق لوله هایی از بالای سقفهای کاذب عبور می دهد. به گزارش شاسا هوای تازه از بیرون وارد لایه های دیوارها می شود و با هوای در گردش داخل ساختمان ترکیب می شود. این هوا از دمای بدن ساکنین، لامپهای روشنایی و حرارت اجاق گاز یا مایم کروفر هنگاپخت غذا و حتی موتور لوازم خانگی گرم می شود.
پمپی ویژه، هوای آلوده را به بیرون منتقل می کند در حالی که گرمای آن را حفظ می کند و این سیستم در داخل خانه دما را همواره به یک حالت و در یک میزان حفظ می کند. جالب ترین نکته این است که کل این سیستم گرمایش تقریبا رایگان در می آید.

کریستف دیمل، معمار آپارتمان بدون سیستم گرمایش می گوید: من ده درصد در مقایسه با ساختمانهای معمولی شوفاژدار کمتر شارژ می پردازم و عقیده دارم دیگر مسئله گرما حل شده است. نکته جالب دیگر در این ساختمان قطر دیوارهای آن است که چندین برابر ضخامت دیوارهای معمولی است.

ساکنان ساختمان حق ندارند بیش از ده دقیقه پنجره ها را باز بگذارند، زیرا سیستم تهویه مطبوع به هم می ریزد. هزینه خرید چنین آپارتمانهایی ۲۰ درصد گرانتر از آپارتمانهای معمولی تمام می شود اما زندگی در آن برای آینده کره زمین بسیار مفید است چرا که اصلا دی اکسید کربن تولید نمی کند!
منبع: همیار ناظر