جزئیات خبر
نوین ترین روش تخریب سازه های بلند مرتبه
29 آبان 1396
برای تخریب سازه های بلندمرتبه چه باید کرد؟ آیا می توان تنها با بکارگیری ماشین آلات، تخریب ساختمان های چندین طبقه را انجام داد؟ آیا روش تخریب با انفجار برای تمامی سازه ها و موقعیت ها مناسب است؟
ساختمان ها همانند هر چیز دیگری در طبیعت نیازمند حیات مجدد هستند. لذا ساختمان های بلندمرتبه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

زمانی که عمر مفید برج ها به اتمام می رسد دیگر نمی توان تنها با بکارگیری ماشین آلات ساختمانی نظیر لودر و بیل مکانیکی و ... آن ها را تخریب کرد.

قدیمی ترین روش تخریب برای این نوع سازه ها، استفاده از مواد منفجره می باشد که پس از انفجار مواد محترقه و از بین رفتن قسمت های باربر ساختمان، تنها عامل فروپاشی سازه نیروی جاذبه زمین است.

از این روش علاوه بر تخریب سازه های بلند مرتبه، برای تخریب پل ها نیز استفاده می شود.

روش تخریب با انفجار، روشی بسیار جنجالی است و دارای معایب فراوان می باشد.

به همین دلیل زمانی که هتل 40 طبقه به ارتفاع 140 متر، در نزدیکی شهر آکاساکا بلا استفاده ماند، مهندسان در سال 2011 برای تخریبش از روش جدیدی به نام Tecorep استفاده کردند.

نحوۀ کارتخریب به روش Taisei ECOlogycal REProduction system) Tecorep):

ابتدا یک کلاهک فلزی مطابق با پلان ساختمان به ارتفاع 20 متر در بالای آخرین طبقۀ سازه، مانند یک پوشش نصب می شود. بار ناشی از وزن کلاهک توسط ستون های موقت فلزی به سقف های ساختمان منتقل می شود. تعداد این ستون ها وابسته به میزان باری است که سقف طبقات ساختمان می توانند تحمل کنند. تمام ستونها و تیرها و المان های دو طبقه زیر سقف تخریب می گردد و سپس سقف توسط جک ها پایین آورده می شود.

در این روش، ساختمان در حال تخریب می باشد بدون آنکه نشانی از تخریب در آن منطقه دیده شود.

فقط هر روزه عابران با ساختمانی که در حال کوتاه شدن است مواجه هستند، و در نهایت دیگر اثری از ساختمان وجود نخواهد داشت.
منبع: kargosha.com