جزئیات خبر
نقش آسانسورهای کارگاهی در حمل مصالح
21 آبان 1396
آسانسورهای کارگاهی یکی از ماشین آلات ساختمانی است که مخصوص حمل مصالح به طبقات مختلف، در ساختمان های بلند مرتبه می باشد.

بی شک ساختمان های مرتفع تجاری، اداری، مسکونی و یا دیگر کاربری های مرتبط با آنها، پرتیراژترین ساخت و سازهای جهان امروز را شامل می شوند.
یکی از پارامترهایی که در انتخاب سازه به طور مستقیم نقش ایفا می کند، هزینه و مسائل اقتصادی آن است.
هر برج یا ساختمان مرتفعی که تصمیم به ساخت آن اتخاذ می گردد، باید از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد.
سرمایه گذاران در بخش ساخت و سازهای این چنینی از ایده هایی که هزینه های ساخت را بهینه کنند استقبال کرده و بکار می گیرند.

حمل مصالح ساختمانی پس از اجرای اسکلت و سقف ها یکی از بزرگترین دغدغه های مجریان می باشد.
لذا هنگامی که اجرای سازه پایان می یابد، حمل مصالح طبقات به ترتیب از پایین به بالا دشوارتر می گردد و پیرو همین موضوع در فهارس بهاء ابنیه و تأسیسات برقی و تأسیسات مکانیکی ضریبی به نام ضریب ارتفاع و ضریب طبقات محاسبه و در آیتم ها اعمال شده است.
در این راستا سلامت برخی مصالح حساس مانند: کاشی، سرامیک، سنگ تزئینی، تجهیزات و لوازم تأسیسات برقی و مکانیکی، چینی آلات بهداشتی، درب و پنجره های آلومینیومی، مصنوعات چوبی و U.P.V.C و شیشه ها در مدت زمان تخلیه در کارگاه و حمل به محل نصب در طبقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مزایای استفاده از آسانسورهای کارگاهی:
1. سرعت بخشیدن به پیشرفت فیزیکی پروژه
2. انتقال افراد، اعم از کارگران ساختمانی و مهندسان و تمام دست اندرکاران پروژه
3. یکسان شدن سختی کار در طبقات مختلف
4. صرفه جویی در زمان اجرا
5. بهینه شدن هزینه خدمات ساخت و ساز
6. کاهش پرت مصالح
7. عدم محدودیت ارتفاع

سرعت رساندن مصالح به طبقات مختلف یک ساختمان با توجه به جبهه های کاری در حین اجرا نیز بسیار مهم است، زیرا نیروهای اجرایی که در طبقات مختلف مشغول اجرای عملیات ساختمانی هستند بنا به درخواست کارفرما آنجا حضور دارند تا پیش رفت فیزیکی را رقم بزنند و پیش ببرند و نیاز به مصالح جهت مصرف دارند.
علاوه بر ایجاد یک سیستم امن جهت حمل مصالح به طبقات مختلف انتقال نفرات در کارگاه توسط یک وسیله امن و سریع در جلوگیری از پرت زمان کاری نیروهای اجرایی حائز اهمیت است.
لذا در صورتیکه نیروهای اجرایی بخواهند برای جابجایی در طبقات مختلف از راه پله استفاده کنند، زمان بیشتری نسبت به استفاده از بالابرهای کارگاهی نفر و مصالح صرف می شود و نیز با استفاده از بالابر جهت جابجایی نفرات در کارگاه از ایمنی بیشتری برخوردار است.
آسانسورهای کارگاهی محدودیت ارتفاع ندارند و با توجه به ادامه ارتفاع دکل اصلی آن‌ها، می‌توان مرتفع‌ترین برج‌ها را با آن‌ها تجهیز نمود.
صرفه اقتصادی بالابرهای کارگاهی بدلیل بهینه‌شدن زمان حمل‌ونقل مصالح از داخل کارگاه به طبقات می باشد که با استفاده از این ماشین کارگاهی زمان حمل مصالح به طبقات مختلف به کوتاه‌ترین مقدار ممکن تقلیل می‌یابد.
در قسمت بعدی مقاله به مشخصات فنی و انواع بالابرهای ساختمانی پرداخته و یک مقایسه آنالیز شده بین تاورکرین و آسانسورهای مصالح بالابرهای آکاردئونی صورت می‌گیرد.
منبع: kargosha.com