جزئیات خبر
طرحی برای خرید مسکن متری از بورس کالا
20 آبان 1396
سلطانی‌نژاد با اظهار به اینکه ابزار طراحی شده، سبدی از مسکن تعریف و یک شاخص روی آن ایجاد می شود. مردم بخشی از این شاخص را می خرند و همواره افرادی هم هستند که حاضرند در ازای این شاخص به مردم مسکن تحویل بدهند. وی در گفت وگو با مهر توضیح داده که البته در شاخص قیمت پایه مسکن لحاظ می شود و مابه التفاوت مواردی مانند طبقه، نور و کیفیت ساختمان در زمان تحویل از مشتری دریافت می شود. وی توضیح داد: به این معنا که فرض کنید طبقه اول یک واحدی در منطقه، ملاک قرار گیرد و اگر کسی طبقه ۵ را خواست، موقع تحویل پول اضافه‌تری پرداخت کند؛ ولی حداقلش این است که فرد توانسته خود را در مقابل تورم افزایش قیمت مسکن و مشکلاتی که در بحث قیمت وجود دارد، بیمه کند.
وی تصریح کرد: در بازار مسکن تلاش شده تا به ابزاری در بورس کالا برسیم که پس‌انداز مردم را افزایش دهد؛ این در حالی است که در بخش مسکن، فردی که می‌خواهد در این بخش پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری داشته باشد، می‌تواند مستقیما با شاخصی که طراحی شده، در ملک سرمایه‌گذاری کند.
مدیرعامل بورس کالا درباره مزایای این طرح گفت: ممکن است برخی افراد پول کافی نداشته باشند تا آپارتمان ۱۰۰ متری خریداری کنند، اما با این روش می‌توانند ۲۰ متر از یک ملک را بخرند؛ یعنی پول خود را جایی ذخیره کرده‌اند که متناسب با قیمت مسکن، ارزش می‌یابد و فرد همواره مطمئن است ۲۰ متر مسکن دارد و در نهایت به مرور می‌تواند متراژ آن را بالا ببرد.
سلطانی نژاد درباره آخرین وضعیت طرح هم گفت: درباره این طرح با چند تامین سرمایه صحبت کرده ایم و قرار است که طرح نهایی آن ارائه شود؛ بر همین اساس، اگر این طرح در شورای عالی بورس به تصویب برسد، قابل اجرا خواهد بود و اگر نیاز باشد با دیگر نهادها همچون شورای عالی مسکن نیز در میان گذاشته خواهد شد. وی افزود: بورس کالا هنوز به یک شاخص مناسب برای این که آن ابزار شرعی باشد، نرسیده است؛ این در حالی است که شاخص‌هایی در دنیا در این حوزه وجود دارد؛ ولی مطابق با شرع نیستند.
منبع: sakhtyab.com